Afgevaardigden en officials spenderen hun vrije tijd om wedstrijden mogelijk te maken voor àlle DiZV-zwemmers (hun eigen én andere kinderen). Dat verdient een pluim!

Official en afgevaardigde zijn heeft zowiezo een paar voordelen: geen inkom betalen, een kleinere cafetariarekening omdat een afgevaardigde en official niet de hele tijd in een cafetaria moeten/kunnen doorbrengen, vlotte contacten met officials en afgevaardigden uit andere clubs, officials krijgen een drankje, meer inzicht in het verloop van een wedstrijd,... Daarnaast besliste het DiZV-bestuur om een paar extra voordelen in het leven te roepen:

• buiten de wedstrijden
    • het inschrijfgeld voor de opleiding tot official wordt betaald door de zwemclub
    • wie als afgevaardige of official fungeert voor DiZV krijgt korting op het lidgeld van een kind
      • wie minstens 5 keer fungeert op een zwemjaar: -25% op het  lidgeld voor het volgende zwemjaar van een kind
      • wie minstens 10 keer fungeert op een zwemjaar: -50% op het lidgeld voor het volgende zwemjaar van een kind
      (Voor officials geldt 'het boekje' als bewijs, voor afgevaardigden is dat 'het voorblad'. een nuancering bij het tellen van wedstrijden: een wedstrijd van een voor- en namiddag telt hier als één wedstrijd. Wedstrijden in Dilkom tellen niet mee. Als verschillende ouders official en/of afgevaardigde zijn: de korting kan maximaal 75% van het lidgeld voor het volgende zwemjaar bedragen.)
    • officials en afgevaardigden kunnen tijdens sommige trainingen (waar het bad enkel voor DIZV is zonder publiek) gratis zwemmen als er een vrije baan is.  Dit is (uiteraard) afhankelijk van de vrije banen in het zwembad. Indien er voor de training bijvoorbeeld alle banen nodig zijn, hebben de trainende zwemmers voorrang. Daarnaast zijn de officials en afgevaardigden ook welkom (elke zondag waar we sportzwemmen hebben van 18:00 tot 19:30) om  gratis mee te zwemmen in Dilkom.
  • materiële ondersteuning
    • afgevaardigden krijgen het DiZV-t-shirt om herkenbaar te fungeren
    • de zwemclub betaalt het officiële official-t-shirt (voor de witte broek moet de official wel zelf zorgen)
  • bij wedstrijden
    • officials en afgevaardigden krijgen meer wedstrijdinformatie (als achtergrondsinformatie, maar ook om hun taak te kunnen voorbereiden)
      • het 'voorprogramma' met daarop de gegevens van de wedstrijd (onder meer: wie is kamprechter, een overzicht van alle wedstrijden)
      • de officiële inschrijflijsten van DiZV (namenlijst, inschrijftijden...)
      • en na de wedstrijd de uitslag met een analyse van de DiZV zwemmers.