Reddend Zwemmen2021

Communicatie voor de deelnemers aan onze lessen:

(2020 04 06)   Bij het reanimeren van een slachtoffer is het tempo van borstcompressies is 100-120 keer/minuut. Dat is 2 keer per seconde.

Om het juiste ritme aan te leren / te behouden kan je gebruik van een hele lijst van liedjes met dit tempo.
Je kan het muzieklijstje raadplegen
(helemaal onderaan) op deze link: https://www.rodekruis.be/nieuws-kalender/nieuws/op-het-juiste-ritme-levens-redden/

Karl's keuze in deze bizarre tijd zonder zwembad? The Hum (Dimitri Vega & Like Mike)

(2021 07 20) Iedereen kan redden (bron: Jommekeskrant/Nieuwsblad )

(2021 08 31) START NIEUW SEIZOEN RZ

Als alles positief blijft evolueren, kunnen we EINDELIJK starten in normale omstandigheden (COVID-GROEN) met de lessen Reddend Zwemmen op zaterdag 4 september 2021.

Vorig seizoen waren enkele (sport-)zwemmers komen proeven wat Reddend Zwemmen inhoud. Hopelijk mogen we ze dit jaar terug verwachten.

De veelbesproken “bubbels” worden afgeschaft; broers en zussen zouden eventueel terug samen kunnen oefenen, grotere groepen zijn mogelijk, één lesuur duurt dan effectief 60 minuten, enz.. Joepie !

Vanaf 11 jaar (of 11 jaar worden in dat startend seizoen) ben je welkom bij ons. Jullie komen terecht in Groep 1 voor één seizoen (les van 17u00 -18u15). Vanaf oktober 2021 heb je al de mogelijkheid om drie (basis-)brevetjes te bemachtigen in deze groep. Rechte sprong, schaarsprong, redderssprong en eendenduik zijn de allereerste oefeningen. En voor de durvers die de zwembadbodem willen ontdekken, leren we je de Valsalva methode (klaren van de oren) aan.

In Groep 2 ontdek je meer over het gebruik van verscheidene hulpmiddelen, zoals een reddingsboei of een -plank, bevrijdings- en meerdere vervoerstechnieken met een drenkeling, zowel in het water als langs de waterkant. Ook de basis van reanimatie wordt je aangeleerd. En de “Vice-Grip” is bij ons geen gereedschap.

Groep 3 bestaat voornamelijk uit Reddend Zwemmers die ouder zijn dan 15 jaar, in deze lessen komen bijvoorbeeld reddingsimulaties regelmatig voor in het lessenpakket. En wordt je opgedane kennis in detail verder aangescherpt. Zo ben je reeds goed voorbereid om nadien uit eigen beweging/motivatie, de opleiding Hoger Redder te starten, want bij DiZV kan je reeds het “Voorbereidend Reddersbrevet” (= toelatingsproef) behalen.

Tot binnenkort !

Info en inhoud brevetten - zie sectie Reddend Zwemmen in deze presentatie  (dia nummer 29  en 30 )